Co to jest ulga ip box i kogo obowiązuje

Celem ulgi podatkowej IP Box jest pobudzenie branży nowych technologii i zwiększenie dynamiki na tym rynku. W miejscu 17/32-procentowego podatku PIT, 19-procentowego podatku liniowego PIT i 9/19-procentowego podatku CIT, wprowadzono preferencyjne opodatkowanie PIT i CIT w wysokości 5 procent. W ten sposób opodatkowane mają być dochody uzyskane z kwalifikowanych praw własności intelektualnej.

Kiedy można skorzystać z ulgi IP Box?

Z preferencyjnego opodatkowania mogą skorzystać tylko te podmioty, które spełnią szereg wymogów. Pierwszym warunkiem jest wytworzenie wcześniej wspomnianego kwalifikowanego IP. Dochód kwalifikowany IP musi podlegać opodatkowaniu w Polsce. Oprócz tego należy spełnić takie wymogi, jak:

• prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej
  • rejestrowanie zdarzeń gospodarczych związanych z dochodami z kwalifikowanych IP w oddzielnej ewidencji (dokładnie kwestię tę precyzuje art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT i art. 30cb ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT)

Obsługa i rozliczenie IP Box, czyli o uldze w praktyce

IP Box dotyczy podmiotów, które czerpią dochody z prawa autorskiego do programu komputerowego. IP Box jest więc ulgą dla wszystkich programistów, którzy pracują na podstawie umowy B2B. Praktyczna strona obsługi i rozliczenia IP Box może być dość skomplikowana, dlatego przydatna będzie tu pomoc ekspertów. Współpraca ze specjalistami oznacza, że klient może szybko zweryfikować, czy w ogóle ma szansę na otrzymanie pozytywnej interpretacji podatkowej. Jeśli ten etap przebiegnie pozytywnie, trzeba będzie zadbać o kwestie formalne i przygotować stosowny wniosek. Dzięki eksperckiej pomocy klient dokładnie wie, jakie warunki musi spełnić oraz jaka część dochodu będzie objęta ulgą dla programisty i z czego to wynika. Takie wsparcie w procesie wdrażania, obsługi i rozliczenia IP Box to pewność, że w razie ewentualnych kontroli podatkowych nie zostaną wykryte żadne nieprawidłowości.